10 nejčastějších triků, které na vás budou zkoušet podomní prodejci energií


Datum vydání: 17. 9. 2019

„Stačí jen jeden podpis a budete mít nejlevnější elektřinu!“ Také už se vás snažili podvodní prodejci energií přesvědčit o tom, že pro vás mají mimořádně výhodnou nabídku? Problém ale je, že je výhodná pro ně samotné a nikoliv pro vás. Připravte se na nejčastější triky podomních prodejců a zjistěte, jak se jejich podvodům bránit.

Podomní prodejce energií

Nazpaměť naučené argumenty a promyšlené psychologické triky podomních prodejců energií dokážou často ošálit nejen důvěřivé seniory. Seznamte se s repertoárem podvodníků – a hlavně jim nikdy mezi dveřmi nic nepodepisujte!

 

1. „Potřebuji vidět váš elektroměr.“

Podvodného kontrolora elektroměru odhalíte především podle toho, že jste od svého distributora neobdrželi oznámení o plánovaném odečtu či revizi. Zaskočte podvodníka tím, že si vyžádáte jeho služební průkaz – pravost předloženého dokumentu si můžete snadno telefonicky ověřit u svého distributora.

2. „Přišel jsem zkontrolovat vaše faktury.“

Ať už si podvodník vymyslí jakoukoliv záminku, proč potřebuje vidět vaše faktury či smlouvy, jeho cílem bude opsat si z nich vaše údaje a použít je v nové smlouvě, kterou s vámi bude následně chtít sepsat. Nikdy mu proto žádné dokumenty neukazujte ani nepůjčujte k ofocení.

3. „Pracuji pro Českou obchodní inspekci.“

Tvrdí-li vám osoba ve vašich dveřích, že je zaměstnancem jakéhokoliv úřadu, jedná se jenom o trik, kterým se snaží získat vaši důvěru – a přístup k vašim fakturám či smlouvám. Pracovníci České obchodní inspekce, Energetického regulačního úřadu, Státní energetické inspekce ani jakékoliv další podobné instituce totiž žádné podomní obchůzky neprovádějí.

4. „Zastupuji vašeho distributora energie.“

Skuteční pracovníci vašeho distributora sice mohou přijít k vám domů, aby zkontrolovali stav elektroměru či plynoměru, v žádném případě s vámi však nebudou řešit výdaje za energie nebo vás nutit do podpisu nových smluv. Máte-li pochybnosti, požádejte návštěvníka o jeho identifikační průkaz.

5. „Váš dodavatel zkrachoval a od zítřka budete bez elektřiny!“

Podomní prodejce se vás může pokusit vystrašit tím, že váš současný dodavatel elektřiny zkrachoval a proto urychleně potřebujete podepsat novou smlouvu s jinou společností. I kdyby tato nepravděpodobná situace nastala, zajistil by vám nepřerušenou dodávku elektřiny váš distributor a měli byste dostatek času k tomu, abyste si vybrali nového dodavatele.

6. „Dnes končí platnost vaší současné smlouvy.“

Nenechejte se zaskočit – i v případě, že máte se svým dodavatelem uzavřenou smlouvu na dobu určitou, se její platnost automaticky prodlužuje, dokud ji nevypovíte.

7. „Jen mi podepište změnu fakturační adresy.“

Nikdy nic nepodepisujte mezi dveřmi a vždy si ponechejte dostatek času k prostudování všech předložených dokumentů. V opačném případě by se vám mohlo stát, že namísto souhlasu s údajnou změnou fakturační adresy svého dodavatele energií podepíšete smlouvu o změně dodavatele – a to značně nevýhodnou.

8. „Jenom dnes pro vás mám ten nejvýhodnější tarif.“

Nenechejte se zlákat časově omezenou nabídkou výhodných tarifů – podmínky pro jejich využití totiž bývají značně nevýhodné. Jestliže vás nějaký návrh zaujme, vyžádejte si podrobné ceníky i smlouvy a hlavně dostatek času k jejich pečlivému nastudování.

9. „Nebojte se, nejedná se o změnu distributora energie.“

Zatímco distributor energií je vám přidělen podle místa bydliště a nemůžete jej měnit, dodavatele si můžete vybírat zcela svobodně. A právě k jeho změně se vás snaží podvodník dotlačit – pod záminkou, že se o žádnou změnu nejedná, protože „přece budete mít pořád stejného distributora“.

10. „Mám pro vás úspornou žárovku zdarma!“

Trik s LED žárovkou spočívá v tom, že za ni zaplatíte nejen symbolickou korunou, ale také svým podpisem na údajné stvrzence. Ta je však ve skutečnosti smlouvou o změně dodavatele, zahrnující dovětek o nutnosti uhrazení vysokého poplatku za koupi žárovky v případě, že se rozhodnete od smlouvy odstoupit.

Jak se můžete podvodníkům bránit?

V první řadě si uvědomte, že seriózní a férové dodavatelské firmy, jako je Epet, nikdy nebudou zvonit u vás doma a vyvíjet na vás jakýkoliv nátlak. Na rozdíl od podvodných prodejců vám naši zaměstnanci kdykoliv profesionálně zodpoví všechny vaše dotazy a před podpisem nové smlouvy vám nabídnou veškeré dokumenty k detailnímu prostudování a vysvětlí případné nejasnosti.

A pokud už jste praktikám podvodných prodejců podlehli, můžete od nevýhodné smlouvy bezplatně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření nebo do 15 dnů od zahájení dodávky plynu či elektřiny.

Potřebujete pomoc? Zavolejte nám nebo napište e-mail.

Zákaznická linka
255 707 099
e-mail
info@epet.cz
využijte
sekci podpora