Co se děje na trhu s energiemi?


Datum vydání: 22. 4. 2022

Petr kopie

Elektřina a plyn jsou v současné době jedním z nejčastěji zmiňovaných témat. Ptáte se, jak zvolit nového dodavatele? Jakou smlouvu je nejvýhodnější v dnešní době uzavřít? Nebo Vás zajímá, jak vlastně funguje velkoobchodní trh s energiemi a nákupy na burze? Přečtěte si, jak se k těmto otázkám vyjadřují odborníci z epet v médiích.   

O právech zákazníků v oblasti energetiky

Manažerka právního oddělení, Mgr. Monika Hauznerová, pro Blesk vysvětlovala, jaká práva mají zákazníci. "Domníváte-li se, že vyúčtování spotřebované energie není správné (např. byla použita jiná cena, než máte sjednanou, neodpovídá počáteční a koncový měřící stav), máte právo vyúčtování dodávky u dodavatele reklamovat. Dodavatel je povinen vyřídit reklamaci vyúčtování do 15 dnů a písemně vás o tom vyrozumět," vysvětluje okolnosti reklamace faktury za energie. Pro odpovědi na další otázky navštivte článek zde

O důležitých milnících na energetickém trhu v posledních 100 letech

O tom, jak započala elektrifikace našeho území, jak se energetický trh změnil po sametové revoluci, kdy získaly obnovitelné zdroje tzv. zelenou, o tom všem se ve článku pro Reflex vyjadřuje generální ředitel společnosti, Ing. Petr Švec, MBA. „Rusko-ukrajinská plynová krize však tehdy neměla zásadní vliv na ceny energií. Šlo o politický konflikt, který měl řešení. Nynější krize je s ohledem na globálnost výrazně významnější. Řeší se válka na Ukrajině, embargo na ruský plyn, chybějící zdroje plynu v krátkodobém horizontu. Myslím, že paralela mezi rokem 2009 a současností není na místě,"  vyjadřuje se k plynové krizi před 13 lety. Článek najdete na této stránce

O končícím DPI a situaci odběratelů, kteří si nezařídili nového dodavatele

Ředitelka prodeje a péče pro maloodběr, Ing. Žaneta Müllerová, ve článku shrnula dění na energetickém trhu v druhé polovině minulého roku a také popsala, v jaké situaci se nyní nachází odběratelé, kteří během posledních 6 měsíců z režimu dodavatele poslední instance neodešli. Jaké má tato situace důsledky a kdo by měl nést konečnou zodpovědnost? O tom si můžete přečíst ve článku na E15 na tomto odkaze

O důvodech růstu cen energií, možnostech řešení a vidinách do budoucna

Evropa pochopila, že je potřeba se zbavit závislosti na energetických zdrojích z politicky nestabilních zemí a pokud možno se stát soběstačnou. To však bude trvat několik let, do té doby se dají očekávat velké výkyvy cen. Předpokládám, že aktuální vysoké ceny energií budou motivovat firmy a jednotlivce k úsporám, což by měl stát vhodnou dotační politikou podporovat.“ zmínil Ing. Ladislav Sladký, člen představenstva a ředitel Business Development ve článku pro zpravodajský ekonomický deník E15. Celý článek je k dispozici zde.

O fungování nejen velkoobchodního trhu s energiemi a spotovém produktu

Ředitel prodeje velkoodběru a obchodování s energiemi, Ing. Jiří Mejzr, Ph.D. ve článku pro Reflex popisoval fungování velkoobchodního trhu s energiemi: „Obecně se dá říct, že pro zákazníky v ČR mohou dodavatelé nakupovat i v jiných zemích, například v Německu nebo ve Francii. Fyzické dodávky mezi jednotlivými zeměmi jsou ale omezeny technickými parametry sítí. Zejména vlivem různých dostupností kapacit vznikají mezi cenami v jednotlivých zemích cenové rozdíly. Mluví se o nich jako o tzv. country spreads.“ Popisoval také to, jak se zvýšené náklady na energie projevily v podnikatelském sektoru. Článek naleznete na tomto odkaze.

O výběru dodavatele energií, rozdílech v nabídkách a zastropování cen energií

„Velmi často byla volba zákazníka založená pouze na jediném kritériu a to byla co nejnižší cena. Vývoj pořizovacích cen energií podporoval dodavatele v jejich obchodních cílech orientovaných na růst. Myšlenka, že dodavatel nebude schopen ustát své závazky, byla spíše hypotetická. Zákazník viděl pouze vitální konkurenční prostředí, co přinášelo úspory v nákladech, bez ohledu na to, jestli jste domácnost, nebo průmyslový podnik. Pádem asi dvacítky dodavatelů tak rázem téměř milion odběratelů muselo řešit zajištění dodávek energií.“ popsala uplynulé dění na trhu s energiemi Ing. Žaneta Müllerová, ředitelka prodeje a péče pro sekci maloodběru. Rozhovor, v němž se dozvíte mimo jiné také to, jak v dnešní době přistupovat ke změně dodavatele a jaké mýty mezi odběrateli panují, naleznete na stránkách deníku E15 na této stránce.

 

Potřebujete pomoc? Zavolejte nám nebo napište e-mail.

Zákaznická linka
255 707 099
e-mail
info@epet.cz
využijte
sekci podpora

Vážení zákazníci,

v současné době reagujeme na velké množství dotazů jak na e-mailu, tak na telefonické lince. Doba pro vyřízení Vašeho požadavku tak může být delší, než je obvyklé.

Pokud máte otázky k Úspornému tarifu nebo zastropování cen, odpověď na ně najdete na této stránce.

Děkujeme za pochopení.

Váš tým epet