Menu

Domácí nabíjení autobaterie: Kdy je potřeba a na co si dát pozor


Datum vydání: 7. 3. 2019

V tomto článku se dozvíte vše o dobíjení a nabíjení autobaterie ✔️ Stojí vaše auto delší dobu zaparkované v garáži nebo s ním často jezdíte pouze na krátké vzdálenosti? Pak nezapomínejte pravidelně kontrolovat a dobíjet jeho autobaterii, která se může při přílišném vybití nenávratně poničit. Nabíjení autobaterie se z velkou pravděpodobností vyhnou lidé, kteří cestují na dlouhé vzdálenosti a baterie se tak stačí dobíjet alternátorem.

Kontrolka autobaterie

S nedostatečně nabitou autobaterií vás kromě potíží při startování vašeho vozu čeká také velké riziko jejího nenapravitelného poškození. Ve vybité baterii totiž může dojít k sulfataci neboli zatvrdnutí sulfidu olovnatého na elektrodách, které hrozí již po několika málo dnech.

 

Proč je někdy nutné dobíjet autobaterii nabíječkou?

Vaše autobaterie může správně fungovat jedině v případě, že je průběžně udržována v nabitém stavu. Zatímco za běžných okolností se o její nabíjení postará alternátor, při příliš častém startování, krátkém popojíždění nebo intenzivním topení se baterie nestihne během jízdy plně dobít.  K postupnému samovolnému vybíjení autobaterie dochází i při dlouhodobém parkování v garáži, kdy se míra jejího nabití rychle snižuje zejména v horkém letním počasí. Často tak poměrně nová auta, která jsou dlouhodobě zaparkovaná v garáži mají autobaterii ve špatném stavu a je jí třeba nabít nebo dokonce vyměnit. 

Co je alternátor? Alternátor je generátor elektrické energie, který vytváří elektrickou energii pro všechny potřeby automobilu. Alternátor tak napájí autorádio, osvětlení, asistenty, centrální řídící jednotku, klimatizaci a také topení i ventilátory. Alternátor funguje na principu přeměny pohybu na elektrickou energii. Baterie je tak dobíjená při jízdě. Krátké přejezdy samozřejmě nestačí na dobití.

Mějte vždy přehled o vaší autobaterii: Jak nabít autobaterii?

Stav autobaterie kontrolujte minimálně jednou za rok. Jestliže se však automobilem projedete jen výjimečně, nebo jej naopak často startujete při popojíždění po městě, měli byste jeho baterii pravidelně kontrolovat v kratších intervalech. Prvními varovnými signály, které vám naznačí, že je čas na kontrolu baterie, mohou být menší problémy se startováním nebo slábnoucí intenzita světel. Nové automobily vás také často upozorní kontrolkou, že je autobaterie slabší a jaká je její kapacita i stav.

Aktuální stav nabití autobaterie zjistíte změřením jejího napětí voltmetrem nebo určením hustoty elektrolytu hustoměrem. Pro získání přesných výsledků je nutné provádět veškerá měření až několik hodin po skončení jízdy nebo po nabíjení baterie. Jestliže zjistíte, že napětí kleslo pod 12,4 V nebo že je hustota elektrolytu nižší než 1,24 g/cm3, je třeba baterii ihned dobít. Pokud je stav dokonce pod 12,2 V proveďte takzvané pomalé nabíjení autobaterie (obnovu).

Změření napětí zjistíte, když přiložíte kladný vodič voltmetru na kladný kontakt autobaterie a záporný vodič připojíte na záporný pól autobaterie. Stav baterie byste měli u nových aut kontrolovat jednou ročně a aut starších alespoň dvakrát ročně. Velmi také záleží od vašeho typu jízdy a modelu vozu i baterie. Obecně platí, že neoriginální baterie vydrží méně.

Tip: Jestliže voltmetrem naměříte vyšší hodnoty než 12,9 V, tak se naopak jedná o přepětí. V případě, že přepětí způsobil alternátor, tak je třeba toto řešit. Baterii můžete dostat do správné hladiny například zaplými dálkovými světly nebo autorádiem.

Klasická versus automatická nabíječka

Při použití klasické nabíječky si musíte dávat pozor, abyste ji po úplném nabití opět odpojili a předešli tak přebití autobaterie. Automatické nabíječky se o optimální dobu i rychlost nabíjení postarají samy. Po zapojení nejprve vyhodnotí stav baterie, nejvhodnějším způsobem ji nabijí a poté se přepnou do udržovacího režimu, v němž do baterie neustále posílají malý udržovací proud. Abyste předešli poškození gelových nebo AGM baterií, připojujte k nim výhradně nabíječky, které jsou pro ně určené.

Jak dlouho dobíjet baterii klasickou nabíječkou? Klasickou nabíječkou byste měli dobíjet proudem rovnajícím se jedné desetině její kapacity. To znamená, že pokud je úplně vybitá, tak je třeba jí nabíjet přibližně 10 hodin. Po této době nezapomeňte baterii odpojit, aby nedošlo k přebití. Lepší je baterii odpojit o něco dříve než později.

Při nabíjení nezapomínejte na svoji bezpečnost

Autobaterie obsahuje potenciálně výbušnou směs plynného vodíku s kyslíkem a kyselinu sírovou, která může způsobit poleptání. Vždy s ní proto manipulujte pouze v dobře větraných prostorách a myslete na ochranu očí, obličeje i rukou. Při nabíjení klasických údržbových baterií je důležité, abyste nechali otevřené jejich víko. Zamezíte tak totiž hromadění vodíku uvnitř baterie, které by mohlo vést k výbuchu.

autobaterie-2

Abyste předešli zkratu nebo úrazu elektrickým proudem, vždy nejprve připojte nabíjecí svorky ke kontaktům baterie a až poté zapojte nabíječku do elektrické sítě. Po skončení nabíjení vytáhněte nabíječku ze zásuvky, odpojte její koncovky od baterie a počkejte s další jízdou autem alespoň dvě hodiny.

Zajistěte si bezstarostnou jízdu i dlouhou životnost autobaterie

Pravidelnou kontrolou vaší autobaterie předejdete mnoha problémům, které by vám zbytečně komplikovaly jízdu autem. S kvalitní domácí nabíječkou si snadno zajistíte perfektní fungování i dlouhou životnost vaší autobaterie – a tím také méně starostí během vašich cest.

Pokud se Vám tento článek líbil, tak si určitě přečtěte také náš článek o tom, jak ušetřit v domácnosti za elektřinu nebo o tom, kdy se vyplatí v domácnosti tepelné čerpadlo.

Potřebujete pomoc? Zavolejte nám nebo napište e-mail.

telefon
255 707 099
e-mail
info@epet.cz
využijte
sekci podpora