Elektrifikace se nevyhýbá ani kamionům: Seznamte se s kamionem-trolejbusem
Datum vydání: 27. 1. 2021
Představte si nákladní vůz s trolejemi. Na první pohled sci-fi je realitou ve Švédsku, kde testují 2 kilometry plně elektrifikované dálnice. S trolejbusy-kamiony se můžete setkat také v Německu, kde je v provozu dokonce 5 kilometrů trolejového vedení, a to mezi městy Frankfurt a Darmstadt. Další úseky – ve Švédsku, Německu, ale i dalších zemích – jsou ve výstavbě.
Na rozdíl od klasických trolejbusů se jedná o hybridy s polopantografovým vedením. Výhodou je až o polovinu menší spotřeba a také nižší emise.
Nákladní trolejbusy nejsou úplnou novinkou
Koncept trolejbusu-kamionu není až tak nový, jak se může zdát. Realitou byl v mnoha zemích bývalého Sovětského svazu. Tehdejší elektrifikované kamiony jezdily na speciálních tratích, které spojovaly jednotlivé podniky se železnicí. Tam byl náklad přeložen na vlak, a kamiony se vracely po trolejích zpět do podniku. V některých zemích existuje tento systém až dodnes.
Jak fungují dnešní trolejbusy-kamiony
První elektrifikovaná trasa se objevila ve švédském vnitrozemí, na dálnici E16 nedaleko města Gävle. Základem je 2 kilometry dlouhé trakční vedení. Každý kamion má speciální pantografy, které se mohou během jízdy libovolně připojovat i odpojovat. Tahače se za jízdy nabíjí a po odpojení fungují podobně jako elektromobily.
Kromě toho mají tyto elektrifikované kamiony také spalovací motor a fungují tedy na principu hybridu. Kamion se dokonce může na dálnici z vedení odpojit, přejet do vedlejšího pruhu a napojit se zpět na vedení. Tahače dosahují rychlosti až 90 km/hod a pokud ji překročí, automaticky se odpojí.
Dalším zajímavým řešením jsou kamiony napájené kolejnicí. Ta je pod proudem pouze v případě, že po ní jede speciálně upravené vozidlo. Napájecí kolejnice jsou alternativou k náročné výstavbě trolejového vedení.
Přechod na elektromobilitu pomůže Evropě dostát svým závazkům
Evropa vyhlásila, že do roku 2030 sníží emise oxidu uhelnatého o 55 % oproti roku 1990. Švédsko si do téhož roku dalo dokonce závazek, že veškerý vozový park bude nezávislý na fosilních palivech. Přechod na elektromobilitu – včetně elektrifikovaných kamionů – je jedním z řešení, které umožní těmto závazkům dostát. Nutnost změny si uvědomují nejen ve Švédsku a Německu: elektrifikované dálnice jsou v plánu také v Itálii, Kalifornii a připojují se i další země.