Greenwashing aneb Když se neekologická společnost prezentuje navenek zeleně


Datum vydání: 4. 1. 2021

Co je greenwashing

Udržitelný. Ekologický. Fairtrade. To jsou slova, která dříve marketing prakticky neznal a dnes se jimi firmy ohánějí ve snaze udržet si nebo získat zákazníky. Máte šanci skutečně poznat, kdy firma dbá na životní prostředí a kdy se jedná o prázdné výroky?

Kladení stále většího důrazu na životní prostředí je na první pohled dobrá zpráva. Jenže mnohé firmy se snaží na zeleném trendu parazitovat a ke snižování uhlíkové stopy nijak nepřispívají. I když tvrdí opak. Být zelený je prostě módní a hodí se to pro obraz firmy.

Seznamte se s pojmem greenwashing

Termín samotný vznikl v 80. letech 20. století. Americký ekolog Jay Westervelt tehdy poukázal na to, že v hotelu, který navštívil, žádali hosty, aby opakovaně používali ručníky a chránili tím životní prostředí. Jenže hotel neprojevoval žádné další snahy o udržitelnost – jednalo se pouze o strategii jak snížit náklady na praní ručníků.

Dříve měla vedoucí místo na trhu firma, která byla buď nejlevnější, nebo měla nejlepší produkty. Jenže generace narozené po roce 1980 se s tímto nespokojí a zajímá je právě společenská zodpovědnost firem. A jelikož tyto generace mají čím dál větší kupní sílu, musí i tradiční firmy přehodnocovat své hodnoty a vycházet svým základnám zákazníků vstříct. Proto se i z marketingového hlediska začalo stále častěji na obalech různých produktů objevovat eko, zelené, přírodní a podobně. Je to prosté, zákazníci a společnost 21. století to vyžadují.

Jak odhalit firmu, která je zelená jen naoko

Abyste odhalili greenwashing, mnohdy stačí, když se na značku podíváte blíže a použijete selský rozum. Jedná se o jednorázovou ekologickou kampaň, nebo firma vyzdvihuje například zelenou elektřinu jako dlouhodobou hodnotu? Zelená elektřina a energie jsou v posledních letech stále více skloňovány.

Firmy jednoduše prezentují svůj vztah k přírodě a ekologii, i když nic navíc nedělají. Někdy i naopak. Potom záleží na spotřebiteli a médiích, aby tyty firmy identifikovli a upozornili na jejich předstírané zelené a ekologické chování. Působí společnost v odvětví, které samo o sobě ekologické není? Vezměte rozum do hrsti a marketingové triky hravě odhalíte.

Potřebujete pomoc? Zavolejte nám nebo napište e-mail.

Zákaznická linka
255 707 099
e-mail
info@epet.cz
využijte
sekci podpora