Jakou roli hrají trolejbusy v budoucnosti městské hromadné dopravy?


Datum vydání: 23. 9. 2020

ostravske-trolejbusy

Trolejbusy za sebou mají bouřlivou historii. Po prudkém vzestupu to vypadalo na úplný zánik a dnes jsou opět v popředí. Mezi hlavní výhody patří zejména to, že nevypouštějí žádné emise, díky čemuž konkurují elektrobusům a autobusům na CNG.

 

Trolejbusy prožívají renesanci. V rámci hromadné dopravy jimi můžete jezdit ve 14 městech v ČR, navrátily se také do Prahy, a výstavbu trolejí plánují i další města. Proč jsou trolejbusy opět v kurzu?

Nebýt ropné krize v 70. letech, možná by dnes trolejbusy nejezdily

Historie trolejbusů v České republice sahá až do roku 1907, kdy vznikla první trolejbusová dráha z Českých Velenic do Gmündu. Jen o dva roky později pak byla zavedena trolejbusová doprava v Českých Budějovicích. Tehdejší tramvaje měly mnoho technických problémů a k dalšímu rozvoji došlo až v meziválečném období.

Po konci 2. světové války vznikala řada nových tratí a trolejbusy se podívaly také do Jihlavy, Hradce Králové, Brna, Děčína, Pardubic, Opavy, Mariánských Lázní, Teplic a Ostravy. Brzy však došlo k úpadku – naftové autobusy se ukázaly být levnější – a rozvoj trolejbusové dopravy se prakticky zastavil.

Jenže v 70. letech přišla ropná krize, cena černého zlata vyletěla a trolejbusy se ukázaly jako ekonomičtější řešení než dieselové autobusy. Stávající tratě byly obnoveny a došlo i k výstavbě dalších trolejí. Nově jste mohli jezdit trolejbusy v Ústí nad Labem a Chomutově a Jirkově. Nebýt této ekonomické deprese, možná byste dnes o trolejbusech četli pouze v historických knihách.

V jakých městech je aktuálně zavedená trolejbusová doprava

    • Brno
    • České Budějovice
    • Hradec Králové
    • Chomutov a Jirkov
    • Jihlava
    • Mariánské Lázně
    • Opava
    • Ostrava
    • Pardubice
    • Plzeň
    • Praha
    • Teplice
    • Ústí nad Labem
    • Zlín a Otrokovice

Boom zažívají trolejbusy i dnes. Jaké jsou hlavní výhody?

V současné době je kladen čím dál větší důraz na ekologii, s ní spojenou zelenou energii a využívání obnovitelných zdrojů. Tento trend trolejbusům svědčí a dostávají se opět do popředí – nevypouští totiž vůbec žádné emise. Pozitivní ekologický dopad je bezesporu největší výhodou trolejbusů, výčet plusů tím ale nekončí. Trolejbusy mají navíc oproti autobusům vyšší akceleraci, jsou tiché a oproti tramvaji mají lepší manévrovací schopnosti a levnější je i budování trolejbusových tratí.

trolejbus-praga-tot

Ne všude jsou však vybudované troleje, proto například Praha sáhla na trati Palmovka – Letňany po parciálních trolejbusech s akumulátorovou baterií, které se nabíjí na smyčce Palmovka a za jízdy i na krátkém zatrolejovaném úseku a elektřinu pak využijí při jízdě mimo troleje.

Nezapomínejte ani na elektrobusy. V budoucnosti budou zjevně hrát prim

Díky snaze o snižování emisí ve městech jsou klasické vozy postupně vytlačovány těmi s alternativními zdroji paliva. Trolejbusům však významně konkurují autobusy na zemní plyn a především elektrobusy, které jsou žhavým trendem a díky vysokým investicím pravděpodobně i hudbou budoucnosti.

Nevýhodou elektrobusů je zatím vysoká hmotnost a nízká kapacita baterie, výhodou naopak to, že není nutnost budovat další infrastrukturu. Setkat se můžete také s již zmiňovaným hybridním řešením, jakýmsi kočkopsem mezi trolejbusem a elektrobusem.

Potřebujete pomoc? Zavolejte nám nebo napište e-mail.

Zákaznická linka
255 707 099
e-mail
info@epet.cz
využijte
sekci podpora